Solitér Solitér je poměrně stará a známá hračka, možná spíše hlavolam. V každém případě ale hlavolam pro mě, když píšu návod, a pro vás, když se budete snažit návod pochopit. Vysvětlit a pochopit co s ním, aniž máme možnost jednoduše si to ukázat, není vůbec snadné. A tak, prosím, čtěte velmi pozorně a třeba i vícekrát. Typ, který máte před sebou je ideální na cesty. Nemohou se vám zakutálet a ztratit figurky a ke hraní nepotřebujete stůl ani žádné větší místo. Hraje se prostě v ruce nebo na klíně. Popis: Solitér je tvořen téměř čtvercovou hrací destičkou s třiceti sedmi kolíčky v sedmi řadách, které můžeme promačkávat z jedné strany na druhou. První řada (nejblíže u nás) obsahuje tři kolíčky, druhá pět, třetí, čtvrtá a pátá sedm, šestá řada pět a sedmá zase jen tři kolíčky, které nám nahrazují figurky. Přesněji - říkají nám svou polohou, jestli na daném místě figurka stojí nebo ne. Vysunutý kolíček tedy označuje místo s figurkou, zasunutý - místo prázdné.Většina kolíčků je červených - horní konec mají zakulacený, spodní - na druhé straně hrací desky je plochý. Jen čtyři mají plošku na horní straně, zakulacení na konci pod deskou, tyto kolíčky jsou modré. Můžeme je najít na koncích pětikolíčkových řad. Francouzská varianta solitéru užívá pouze červené kolíčky, anglická přidává i kolíčky modré. Jestliže budu dále chtít, abyste si postavili všechny figurky do první řady, vysunete v první řadě všechny kolíčky. Když řeknu, že prostřední místo řady druhé je volné, daný kolíček zamáčknete. Pozn. všechny varianty kromě Rozšířené se hrají na francouzském typu, užívají tedy jen kolíčky na horním konci zakulacené, kolíčky modré se při jejich řešení neužívají. Pro Rozšířenou variantu užíváme všechny kolíčky bez výjimky. Začáteční postavení 1. varianta - Základní: Postavte si všechny figurky kromě modrých a kromě figurky ve středu hrací desky (čtvrtá ve čtvrté řadě). Cílem je, aby po ukončení hry zbylo na ploše co nejméně figurek. 2. varianta - Malý kříž Třetí, čtvrtá a šestá řada obsahují vždy jen jednu, středovou figurku (čtvrté místo). V páté řadě stojí třetí, čtvrtá a pátá. Obrazec tvoří klasický kříž. Cílem je, aby po posledním tahu zůstala figurka na středovém poli hrací desky. 3. varianta - Velký kříž Postavte si všechny figurky kromě modrých, celé čtvrté řady a každé prostřední figurky v každé řadě. Vznikly nám vlastně dvě křížící se uličky, jedna vodorovná a druhá svislá. Pro vytvoření této varianty je ještě třeba postavit figurku na střed celého hracího pole (čtvrté místo čtvrté řady. Cílem je, aby po posledním tahu zůstala figurka právě na tomto středovém místě. Pozn. Nikdo netvrdí, že to musí být táž figurka, která tam stála na začátku. 4. varianta - Oheň Zaplňte první a druhou řadu a do třetí a čtvrté postavte vždy třetí, čtvrtou a pátou figurku. Vznikl nám obdélník vysoký čtyři a široký tři figurky. A k dokončení základního tvaru této varianty stačí odstranit prostřední figurku v jeho nejvyšší řadě. Cílem je opět jediná figurka na středu celé hrací plochy. 5. varianta - rozšířená: Promáčkněte nahoru všechny kolíčky včetně modrých a středový - tzn. čtvrtý čtvrté řady zase zamáčkněte. Základní obrazec této varianty je tedy vlastně osmiúhelník s jediným volným polem uprostřed. Tuto variantu hrajeme se všemi figurkami bez rozdílu barvy. Cílem je, jako u varianty Základní, končit s co nejmenším počtem figurek. 6. varianta - Velká pyramida Ve třetí řadě postavte všechny figurky, čtvrtá řada obsahuje figurek pět - první a poslední její místo je prázdné, jak z názvu vyplývá, na páté řadě stojí jen tři figurky - první dvě a poslední dvě místa jsou neobsazená a konečně v řadě šesté je jediná figurka v jejím středu tvořící špičku trojúhelníku. Jako obvykle je i zde cílem, aby na konci hry zůstala jediná figurka ve středu celého hracího pole. 7. varianta - Malá pyramida Třetí řada obsahuje všechny figurky kromě první a poslední, tedy celkem pět, ve čtvrté řadě jsou figurky na třetím, čtvrtém a pátém místě a v řadě páté stojí jediná figurka na jejím středu - čtvrtém místě. Cílem je skončit s jedinou figurkou ve středu hrací desky, tedy na čtvrtém místě čtvrté řady. Jak provádět jednotlivé tahy: Jakýkoli tah můžeme provést tak, že jednou figurkou přeskočíme jinou. Podmínkou je, že přeskakující figurka stojí těsně u figurky přeskakované a že těsně vedle přeskakované figurky - ve směru skoku - je volné místo. Přeskočená figurka vypadává ze hry, v našem případě ji prostě promáčkneme dolů. Samozřejmě zamáčkneme také kolíček na místě, ze kterého jsme skákali, a vysuneme kolíček na původně volném místě, na které jsme doskočili. Jako příklad si uveďme začátek Základní varianty. Všechny kolíčky jsou tedy promáčknuty nahoru s výjimkou modrých, které se neúčastní hry a kolíčku ve středu hrací plochy. Jediné místo, na které tedy můžeme skákat, je střed - čtvrté místo ve čtvrté řadě. Můžeme na ně skočit např. druhou figurkou ve čtvrté řadě, při čemž přeskakujeme figurku vpravo - třetí ve čtvrté řadě. Po provedení tohoto tahu už budou na ploše volná místa dvě: druhé místo čtvrté řady, ze kterého jsme skákali, a třetí místo téže řady, ze kterého jsme "odstranili" přeskočenou figurku. Čtvrté místo čtvrté řady ale už volné nebude, skončila na něm skákající figurka. Místo tohoto prvního tahu jsme samozřejmě mohli skákat i figurkou ze šestého místa čtvrté řady nebo ze středu řady druhé či šesté. pozn. skoky šikmé se při řešení neužívají. Jestliže jsme ve fázi vysvětlování a pochopení uspěli, je to skvělé. A vám nezbývá, než vybrat si jednu ze sedmi nabízených variant, postavit si ji a pustit se do toho, k čemu jste si Solitér opatřili. Přeju pohodu a dobré výsledky. Jiří Mojžíšek