Lodě (Námořní bitva) . . . Pravidla téhle hry, počty i názvy jednotlivých lodí se často liší škola od školy, třída od třídy, dokonce i rodina od rodiny. A proto všechno, co budu dále psát berte jako doporučení a ne jako něco, co platí od stvoření světa, až do překonání teorie relativity. Prostě - "přesco nejede vlak". Souprava pro jednoho nevidomého hráče obsahuje dvě stejné tabulky, každou se stovkou čtverečků rozdělenou do deseti řad. Pokud nemáte tabulku na klíně, položte si ji třeba na stůl tak, aby ležela na zvýšených okrajích, můžete si ji pohodlně prohlížet, často i manipulovat s jednotlivými čtverečky bez jejího zvedání. Jednotlivé čtverečky se dají stiskem prstu promačkávat z jedné strany tabulky na druhou a každý má vlastně tři polohy: základní - vystupuje přibližně jeden milimetr nad plochu tabulky, horní - vystupuje nad plochu tabulky asi milimetry tři a dolní - je pod úrovní plochy tabulky. Jednu tabulku bude hráč užívat jako plán rozmístění vlastní flotily,budu jí říkat plán, druhou pro odhalení flotily soupeře, dále o ní budu mluvit jako o tabulce pátrací. Tu první si může schovat do látkového pouzdra, které je třetí a poslední součásti soupravy. Plán vlastní flotily je totiž třeba před soupeřem tajit, vlastní ruka se do pouzdra pohodlně dostane, ale cizí pohled velice těžko. Jestliže soupeř vidí, nakreslí si dvě hrací pole, každé se stovkou čtverečků, samozřejmě v deseti řadách tak, jak je to obvyklé. Když nevidí, je nejlepší, aby měl soupravu vlastní, když nemá, je nouzové řešení v tom, že má každý nevidící hráč jednu tabulku, kterou užívá jako pátrací, a polohu vlastních lodí si prostě zapíše na papír. Loď Je tvořena jedním až čtyřmi čtverečky v jedné řadě, těsně u sebe. 1. Všechny čtverečky obou tabulek nastavte do základní - středové polohy. 2. Promačkáváním čtverečků do horní polohy rozmístěte do plánu celou vaši flotilu, která obsahuje: čtyři plavidla tvořená jedním čtverečkem, tři plavidla tvořená dvěma čtverečky, dvě trojčtverečková a jedno čtyřčtverečkové. Řada čtverečků tvořící jednu loď může vést vodorovně nebo svisle, nikdy šikmo, plavidla se vzájemně nesmí dotýkat ani rohem, u okraje být mohou. 3. Schovejte plán do neviditelna. Hráč, který užívá tužku a papír si do plánu své flotily zakreslí podle výše uvedených pravidel svá plavidla a může se hrát. Začíná třeba Franta a říká: "Střílím na páté místo třetí řady." Honza mrkne na pátý čtvereček třetířady na svém plánu a může ohlásit: 1. "Samá voda", když na daném čtverečku nebyla žádná jeho loď, a při téhle odpovědi Franta daný čtvereček na své pátrací tabulce zamáčkne do spodní polohy, aby na stejné místo už nestřílel. No, a teď zase střílí Honza a Franta bude jeho míření kontrolovat na svém plánu. 2. Honza taky může ohlásit "zásah", tenhle čtvereček byl součástí některé z Honzových lodí, Honza ho na svém plánu zamáčkne do spodní polohy, aby o zásahu později věděl a Franta daný čtvereček na své pátrací tabulce naopak nastaví do horní polohy. A protože se Frantovi podařil zásah, bude střílet znovu. . 3. Honza může dokonce hlásit: "zásah a plavidlo potopeno", v případě, že to byl poslední nezasažený čtvereček některé z Honzových lodí. Oba si poznamenají zásah jako v minulém případě, ale protože se lodě nesmí vzájemně dotýkat, může Franta zamačkat i všechny čtverečky sousedící s právě potopenou Honzovou lodí, aby na ně už neplýtval municí. Tím, že si označoval zásahy taky ví, jaký typ lodi právě zlikvidoval. A samozřejmě Franta střílí znovu. hráči se podle popsaného systému střídají a kdo jako první potopí všechny soupeřovy lodě, vyhrál. Přeju dobrou intuici a štěstí ne jen ve hře. Mojža